15 Mar

Inspiration från Google Design

Snygg feedback till besökaren från Google Designs webbplats

Fick lite tid över så jag passade på att titta igenom Google Design – Material Guidelines. Det finns mycket att ta med sig kring hur man utformar riktlinjer för design. Där säkerställs att allt som tas fram får samma känsla, men ändå lämnas stort utrymme för kreativitet. Kort sagt ett mycket bra exempel på hur designriktlinjer kan se ut. Två saker fastnar jag speciellt för, material och direkt feedback till användare.

Material

Det här är själva grunden. Jag tror att vi alla har upplevt hur det ger en enklare och mer sammanhållen upplevelse när vi använt produkter som bygger på riktlinjerna. Mashables film ger en bra överblick.

Att ta en helt digital produkt tillbaka till fysiska material och sedan återföra till det digitala för att få den rätta känslan är ett spännande grepp. Titta t.ex. på arbetet med Gmail-ikonen här.

Direkt feedback till användaren

Subtila signaler till användaren som visar på interaktion. Programmets eller webbplatsens sätt att säga till användaren ”jag har uppfattat vad du gjorde, så här är mitt svar”. Googles sätt att närma sig denna viktiga fråga är inspirerande. Efter att läst igenom och tittat på exemplen uppmärksammar jag det hela tiden.

Kolla t.ex. in startsidan på Google Design. Prova trycka någonstans i någon av rutorna och se hur klickresponsen kommer från platsen på skärmen där muspekaren är och sprider sig till hela rutan.

Skärmdump från Google Design

Det är den typen av design som inte uppmärksammas, men upplevs. Den typen av design som inte kan göra en dålig produkt bra, men kan gör en bra produkt bättre och mycket väl ge känslan som behövs för att en användare ska välja en tjänst istället för en annan nästan likvärdig.

Utseendet på min blogg har ju hållit i drygt två veckor, så det är kanske dags att testa lite nya idéer.

Spana in Google Designs webbplats

Kommentera