Jag har varit på en del intressanta föreläsningar under det senaste halvåret. Sitecore diskuterar personalisering. Design utifrån kundbehov var vanligt återkommande på webbdagarna och nu senast fick jag en intressant presentation och en efterföljande frågestund kring sökmotoroptimering med Oskar Alm på Jajja.
Pratstunden med Oskar var inspirerande, men jag kom ut med känslan att det här har jag hört förut. En workshop i Content marketing som hölls i samband med webbstrategidagarna förra året hade samma recept för att lyckas. Det återkommer om och om igen. Tidigare jobbade jag med sök generellt. Hjälpte kunder med t.ex. sponsrade länkar eller med enklare anpassning för sökmotoroptimering. Receptet för att lyckas på webben verkar vara detsamma idag och ser enkelt ut i teorin.
Gör bra innehåll!
På jobbet har mina tankar cirkulerat mycket kring innehåll senaste månaderna. Framförallt kring bra innehåll. Många sidor text och många diskussioner kring innehåll har det blivit. Tillsammans med ett mycket bra bollplank hos en av våra leverantörer har jag diskuterat kvalitén på vårt innehåll, vad bra innehåll skulle innebära för oss och hur vi kan göra det bättre.
Bra innehåll börjar med mottagaren
En google sökning på ”what is good content” ger dig alla svar du behöver. Eller? Det finns mycket intressant att läsa i ämnet och många bra tips om man bara kollar igenom några av träffarna.
Jag tycker att bra innehåll är det innehåll som lämnar läsaren stärkt på något sätt. Smartare, kunnigare, gladare eller säkrare. Men för att kunna göra det krävs det mer än att bara skriva en bra text. När jag gjorde sökningen på ”what is good content” fick jag en intressant träff i slutet av sidan. Titeln på sidan: Good Content Marketing Starts With Knowing Your Customers (artikeln var f.ö. ganska bra).
För att kunna skriva bra innehåll måste du veta vem som ska läsa det och vad dom har för syfte med att läsa det.
Lägg tiden som behövs eller misslyckas
När man vet vem och varför måste man anpassa. Språket, känslan, informationen måste passa den som ska läsa. Ordvalen måste stämma. Gör man det rätt får den som läser en bra bild av avsändaren och går från mötet stärkt. Gör man det rätt kommer också mycket av sökmotoroptimeringen på köpet och personer kommer att vilja dela med sig av det.
Men det blir ofta fel. Det är inte bara en gång jag har tittat på något jag själv har producerat och tänkt ”Hur f** tänkte jag här. Det här är inte bra!”. När jag sedan har försökt analysera varför, är svaret nästan alltid detsamma: jag har inte lagt den tid som krävs.
När tiden blir knapp och stressen kommer, eller när man blir lat och tycker att ”det här kan jag” tror jag många slutar tänka på den som ska ta emot slutresultatet. I värsta fall börjar man skriva med sig själv som mottagare utan att tänka på det. Då blir det lätt fel. Denna text är ett undantag. Den är skriven av mig, för mig, med mig som mottagare. Då blir alltid resultatet perfekt, men tyvärr fungerar det tillvägagångssättet inte så ofta.
Men det behöver inte vara så svårt. Det behövs inte stora undersökningar kring kundsegmentering eller liknande för att börja tänka på mottagaren. (Det kan dock finnas många andra anledningar att undersöka vem kunden är). Ta bara och avsätt lite tid innan du börjar skriva. Jag tror man kan komma ganska långt bara genom att fantisera ihop mottagaren. Det kanske inte blir perfekt. Så här har jag försökt punkta upp det innan jag börjar:
- Vem kommer att läsa detta?
- Vilket behov försöker hen tillfredsställa? Varför läses texten?
- Vilken information ska jag ha lyckats förmedlat när jag har tillfredsställt behovet?
Går man bara igenom dessa enkla steg är jag övertygad om att man har fått en bra start mot ett helt ok innehåll. Vill man sedan gå vidare och göra det ännu bättre, verkligen optimera sitt innehåll, finns det mycket mer att tänka på och många att ta hjälp av. Men det är en annan fråga.