22 Mar

10 sätt att få bättre spridning på ditt innehåll (bilder är bättre)

Jag skrev ett inlägg om socialbakers statistik som visar att inlägg på facebook med bild får lägre räckvidd än inlägg utan. Jag hade lite svårt att tro på det och har försökt förstå vad deras data kan bero på. I veckan snubblade jag över ett blogginlägg på huffingtonpost.com som tycks visa på något annat. Buzzsumo, som står bakom inlägget, har analyserat över 100 miljoner artiklar och dragit en del intressanta slutsatser från det.

Enligt Buzzsumo bör du tänka på följande när du skapar innehåll. (Listan är fritt översatt)

  1. Försök få dina läsare att skratta, känna glädje eller vördnad. (alternativ översättning för awe mottages tacksamt)
  2. Ett visst mått av självupptagenhet finns hos de flesta, utnyttja det.
  3. Längre innehåll har mindre konkurrens och delas i snitt mer än kortare innehåll.
  4. Listor och infografik fungerar och har en större chans att delas. Tänk: ”10 sätt att…”
  5. Förtroende är viktigt. Saker som författarbiografi och byline kan hjälpa. Professionell design spelar också roll.
  6. Artiklar blir bättre med både bild och text.
  7. Använda metadata som sociala medier vill ha. t.ex. facebooks förhandsgranskningsbild.
  8. Sträck ut en hand till dina ”influencers” innan du skriver.
  9. Börja med din aktiva spridning när artiklarna redan varit publicerade i en vecka.
  10. Tisdagar är den bästa dagen att publicera och marknadsföra innehåll på.

Listan i sitt originalformat finns i slutet inlägget på huffingtonpost.com som du hittar här.

Långa inlägg och fördröjd marknadsföring

De mest intressanta punkterna för mig är utan tvekan slutsatsen att det är bäst att satsa på omfattande, längre, innehåll samt att man bör vänta en vecka efter publiceringen innan man börjar att aktivt sprida innehållet.

Att skriva mer omfattande innehåll sammanfattas på följande sätt:

The fact is that, yes people love to share LOL cat pics and funny memes, but they also want to share intellectually challenging, long-form content. Since the web is inundated with the former, you’re better off spending your time writing that one epic piece of content instead of writing lots of short, fluffy pieces.

There’s just less competition, and as a result, it’s easier to stand out.

Tillbaka till bilder och facebook

Författaren till inlägget, Noah Kagan, skriver:

Having at least one image in your post leads to more Facebook shares

Det här tycks ju visa att innehåll med bild är bättre. Varför är det skillnad mot Socialbakers statistik? Jag ser några möjliga orsaker:

  • Det är olika saker som undersöks. Socialbakers statistik handlar om att själva inlägget har en bild medan buzzsumos är mer om att artikeln, som är publicerad utanför facebook, ska vara bildsatt. Troligen räknas dessa om länkar i socialbakers statistik.
  • Vårt beteende har ändrats på 8 månader. Huffposts inlägg är daterat till juni 2014 och Socialbakers februari 2015.
  • Grupperna som undersöks är olika. Buzzsumo undersökning verkar inrikta sig mer på publicister som kanske har en annan inställning till sitt innehåll och lägger mer tid och kraft på att skapa bra innehåll med talande bildsättning.

Så ska man använda bilder?

Ska man hårdra statistiken från båda undersökningarna ska man alltså använda bilder i sina artiklar men innehåll som skapas för facebook ska vara utan (eller helst innehålla film).

Men mitt svar på frågan är enkelt och inte kontroversiellt på något sätt. Självklart ska man använda bilder! Tänk på den gamla sanningen: En bild säger mer än tusen ord. Fast det är klart, om du kan lägga lika mycket tid på att skriva 1 000 ord extra istället för att bildsätta på ett smart sätt kanske du kan utvärdera bästa användningen av din tid ett varv till.

Läs artikeln om BuzzSumos undersökning i sin helhet på huffingtonpost.com

Kommentera